ده عادت معلّمان موثر از ؛ محمد رسولی عنبر
1 - معلّمان موثر می دانند برای تسلّط بر کلاس، اوّل باید بر خودشان مسلّط باشند.
2- معلّمان موثر نگاهشان را به چهرۀ دانش آموزان به صورت عادلانه تقسیم می کنند.
3- معلّمان موثر درس را با زندگی روزمرّه دانش آموزان پیوند می دهند. برای مثال، آنها نه تنها شکل و مساحت و شعاع دایره بلکه کاربرد تاریخی و روزمرۀ دایره را در زندگی ، هنر و ورزش بیان می کنند.
4- معلّمان موثر در ابتدا انتظارات خود را از دانش آموزان برای آنها بیان می کنند و نظام پاداش و تنبیه روشن و عادلانه دارند. آنها رفتارهای مطلوب دانش آموز ناسازگار را هم تحسین و تأیید می کنند.
5- معلّمان موثر نه به آنچه دانش آموزان هستند بلکه به آنچه آنها می توانند باشند می اندیشند. آنها می دانند کودکان را باید به خاطر تلاششان تحسین کرد نه برای استعدادشان ، چون استعداد چیزی است که خارج از کنترل آنهاست ولی میزان سعی و تلاش یک فرد کاملاً تحت کنترل خودش است.
6- معلّمــــان موثر می دانند که با انســـان سر و کار دارند از این رو دانش آموزان می توانند در آینۀ نگاه آنها خود واقعی شان را بیابند.
7- ارتعاشات میدان انرژی اندیشه های معلمان موثر به حدی بالاست که دانش آموزان در کنار آنها به توازن و آرامش می رسند. آنها تفاوت بین درس دادن و عاشقانه درس دادن را می دانند.
8- معلّمان موثر می توانند به ورای رفتارهای سطحی و ظاهری دانش آموزان رفته و با وجود الهی آنها ارتباط برقرار کنند.
9- معلّمان موثر برای تفهیم یک مسئله ،دانش آموزان رادر یک سفر اکتشافی از طریق پرسش و پاسخ، قدم به قدم به راه حل مسئله هدایت می کنند.(یادگیری اکتشافی یا فعال). از دیدگاه روان شناسان اگر به جای تکیه بر توان آموزنده در یاد گرفتن موضوعی، آن موضوع را به او آموزش دهیم ، لذت اکتشاف را از او گرفته ایم.
10- هدف معلّمان موثر از پرسیدن، رسیدن به یک پاسخ درست (تفکر همگرا) نیست، بلکه هدف ایشان برانگیختن ذهن دانش آموزان (بارش مغزی) و رسیدن به راه حلهای تازه و خلاقانه است( تفکر واگرا) که به جای اندیشه پذیری، اندیشیدن را در آنها سبب می شود. آنها تفکر جمعی (هم افزایی) را ترغیب می کنند.
نویسنده؛ محمد رسولی عنبر
چاپ شده در هفته نامۀ نگاه وزارت آموزش و پرورش شماره 539
.: Weblog Themes By Pichak :.