تیپ شخصیت بهره کش: در تیپ شخصیت بهره کش فرد برای چیزی که می خواهد به دیگران وصل می شود. اما افراد این تیپ به جای اینکه انتظار داشته باشند از دیگران بگیرند، با زور یا حیله گری می گیرند. اگر چیزی به آنها داده شود، آن را بی ارزش می دانند. آنها فقط چیزی را می خواهند که به دیگران تعلق داشته یا برای آنها با ارزش باشد، خواه این همسر باشد یا شئ یا ایده. برای افراد این تیپ، چیزی که دزدیده یا تصرف شده باشد از چیزی که آزادانه به آنها داده شده باشد ارزش بیشتری دارد.
تیپ شخصیت مال پرست
در تیپ شخصیت مال پرست تعریف و معنی زندگی فرد به اموال و چیزهایی که در اختیار دارد وابسته است. این جهت گیری نه تنها اموال مادی مانند اتومبیل،پوشاک،خانه یا جواهرات را در بر می گیرد بلکه افراد و حتی چیزهای غیر مادی مانند عقاید را نیز شامل می شود.
اریک فروم می گوید:((افراد این تیپ به دنیا و خودشان می گویند من با آنچه که دارم و مصرف می کنم برابرم……اموال من خودم و هویتم را تشکیل می دهند)). این افراد ارزش خود را بر حسب مقایسه ی اموال خودشان با اموال دیگران تعریف می کنند. آنها بسیار رقابت جو هستند و برای جلو افتادن از ارزشهای مادی دوستان و آشنایان تلاش بی وقفه ای به خرج می دهند.آنها در این جریان از دیگران بیگانه می شوند و به آنها دشمنی می ورزند.
این تیپ به صورت خسیس، یکدنده و منظم توصیف می شود. فروم باور داشت که هر جامعه ای که اکثر افراد آن از تیپ مال پرست باشند،جامعه ای بیمار است.
دلالی یک نمونه بارز اختلال شخصیت ضد اجتماعی در ایران
تلاش همه افراد جامعه در جهت رفاه و آسایش همه جانبه خود و اعضای خانواده شان است. اما شخصیت ضد اجتماعی یا psychopath در تعریف اریک فروم برای رسیدن به آرامش مورد انتظارش از هر راه و روشی ولو جامعه ستیزانه استفاده می کند و به فکرش هم نمی رسد که خودگرایی اش چه هزینه هایی به جامعه تحمیل می کند و نظم و برنامه ریزی مالی و اقتصادی دیگران چطور به خاطر نگرش خودخواهانه ی امثال او به هم می ریزد.
شخصیت های واسطه گر پیشه، هر عمل کامجویانه ی خود را زرنگی می بینند، نه همدستی با امثال خود برای ضربه زدن به جامعه. آنها فرق بین سود حاصل از کار ثمربخش در چرخه تولید را با سود حاصل از احتکار و واسطه گری نمی دانند. و نمی توانند اثرات مخرب واسطه گری امثال خود را بر آینده خودشان و جامعه در مقیاس وسیع برآورد کنند.
آنها دقیقا بین نظام عرضه و تقاضا قرار می گیرند و با مختل کردن چرخه ی عرضه و تقاضا، کالای مصرفی را به کالای سرمایه ای تبدیل می کنند و به سود شخصی می رسند و با گسیل کردن سرمایه شان به بازار خودرو، مسکن ارز و ...خریدار واقعی و مصرف کننده واقعی را دچار زیان و از نیازهای اولیه اش محروم می کنند. طبق آمارها، امروزه در ایران فقط چند میلیون دلال خودرو داریم. و به همین نسبت دلال ارز و مسکن و دام و آهن آلات و ... . هزینه هایی که این دلالان بر اقتصاد خانواده ها تحمیل می کنند بیشتر از تولید ناخالص ملی یک کشور بزرگ است. و آسیب های اجتماعی و اقتصادی ناشی از گرایش های جامعه ستیز آنها از تحریم ها بیشتر است. امروز در کشور چین و ژاپن و ... می شنویم که کرونا مهار شد چرا؟ چون در این کشورها منفعت جمع بر منفعت فرد مقدم است. هر کس خود را مسئول در سرنوشت جامعه می داند. آنها معنی "ترک کام خود کردن" حافظ را فهمیده اند. آنها به جای کامجویی به دنبال کام بخشی هستند. حافظ می گوید کلاه سروری آنست که از این "ترک کام خود کردن" می دوزی. این افراد "ترک کام خود کننده" و "ترک نام خود کننده" هستند که آن کلاه سروری یعنی "عزت نفس" را دارند. این گونه افراد کام بخش را اریک فروم شخصیت های ثمربخش می نامد. افرادی که احساس های خواهر وار یا برادر وار نسبت به بشریت دارند. این افراد شاید مهم نباشند ولی مفیدند و وجودشان باعث خیر و برکت برای جامعه است.
برد اعمال و رفتار ما تا کجاست، تاثیر این بی ثباتی های اقتصادی ناشی از دلال بازی بر سلامت روح و روان افراد جامعه چقدر است؟ چه کسی باید آموزش بدهد که فرق دستمزد حاصل از کار ثمربخش با سودا گری و دلال بازی چیست؟هیچ نسبتی بین کار و دستمزد نیست. واسطه گری همه چیز را به هم می ریزد، چه کسی باید ریسک واسطه گری را برای دلالان زیادکند. اقدامات و قوانین بازدارنده کو، قانون مالیات بر عایدی سرمایه کجاست؟
میخی افتاد، نعلی افتاد، اسبی افتاد، سرداری افتاد، سپاهی شکست خورد و مملکتی از دست رفت، به خاطر همان آهنگری که میخ را درست بر نعل پای اسب نکوبیده بود. آن قانون گذار که باید قانون های بازدارنده را برای پرهزینه کردن دلال بازی وضع کند کو ؟ او که باید با ابتکار، میخ قانون را بر کف پای اسب اقتصاد مملکت بکوبد کجاست؟ با این همه، هزینه های زندگی شخصیت های بهره کش و محتکر و مال پرست را، هم تولید کننده واقعی و هم مصرف کننده واقعی، یعنی مردم می پردازند.
تیپ شخصیت زنده گرا
تیپ شخصیت زنده گرا جهت گیری ثمر بخش است. این افراد عاشق زندگی، رشد کردن، آفریدن و ساختن هستند. آنها سعی می کنند بر دیگران تاثیر بگذارند، نه با زور یا کنترل کردن بلکه با عشق، منطق و الگو بودن. آنها به رشد خود و دیگران علاقه داشته و آینده نگر هستند.
.: Weblog Themes By Pichak :.